Σε πρόσφατο Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Ισότητα και Δικαιοσύνη ως βάση σταθερότητας της Παγκόσμιας Κοινωνίας – Η χριστιανική προσέγγιση», που πραγματοποιήθηκε στη Ρωσική πόλη Καλούγκα από το «Διεθνές Ίδρυμα για την ενότητα των Ορθοδόξων Εθνών», ο τιμώμενος σήμερα από το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Μακαριώτατος Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής κ. Θεόδωρος Β΄, μεταξύ των άλλων ανέφερε και τα εξής: «Εργαζόμαστε νυχθημερόν για την υπόθεση της παγκόσμιας ειρήνης και ασφάλειας, μέσω της συνεργασίας των απανταχού Ορθοδόξων και με όλους τους θρησκευόμενους πληθυσμούς για την επικράτηση της ισότητας και της δικαιοσύνης ανάμεσα στους λαούς και τα έθνη».
Ο Ιεράρχης από την Κρήτη, απόφοιτος της Θεολογικής μας Σχολής και νυν προκαθήμενος του Δευτεροθρόνου Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής, ο Πατριάρχης της αγάπης και της υπέρ του σύγχρονου κόσμου χριστιανικής μαρτυρίας, εργάζεται και μοχθεί για την ειρηνική συνύπαρξη θρησκειών, λαών, ανθρώπων και πολιτισμών. Στην αχανή Αφρικανική Ήπειρο με τα ποικίλα προβλήματα, όπως πολεμικές συγκρούσεις, φυλετικές διακρίσεις, θρησκευτικό φανατισμό, φτώχεια, ξερίζωμα από την πατρίδα και πολλά άλλα, ο Μακαριώτατος με αποφασιστικότητα και τόλμη ανοίγει δρόμους για την επίλυσή των. Εμπνέει στον καθένα την ελπίδα, το φως, τη χαρά και το όραμα κατά πώς λέγει και ο ποιητής από την Αλεξάνδρεια «Του μέλλοντος οι μέρες στέκοντ΄ εμπροστά μας σα μια σειρά κεράκια αναμμένα»[1].
Αυτό το φως έχει καταβολές στην ιστορία και την πίστη, για να μπορεί να ακτινοβολεί σε όλο τον κόσμο, στους εγγύς και τους μακράν, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, αφού όλοι κατά τον Μέγα Βασίλειο είμαστε αδέλφια, όλοι είμαστε παιδιά ένας πατέρα[2]. Το μήνυμα αυτό συνιστά αφετηρία, επιλογή και τρόπο προσέγγισης του ανθρώπου σήμερα, αλλά και πάντοτε.
Σημείο αναφοράς της ιεραποστολικής δράσης και της διάδοσης του ευαγγελικού κηρύγματος στον σύγχρονο κόσμο είναι ο άνθρωπος, ως εικόνα και καθ΄ ομοίωσιν Θεού. Στην σπουδαιότητα αυτή του ανθρώπου παραπέμπει και ο λόγος του Χριστού∙ «Επείνασα γαρ, και εδώκατέ μοι φαγείν, εδίψησα, και εποτίσατέ με, ξένος ήμην, και συνηγάγετέ με, γυμνός, και περιεβάλετέ με»[3]. Με το ίδιο πνεύμα και τις αξιακές προτεραιότητες της Ορθόδοξης Εκκλησίας διατυπώθηκε και το κείμενο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου για την «αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας εν τω συγχρόνω κόσμω», το οποίο διαιρείται σε οκτώ επιμέρους θεματικές ενότητες αναφερόμενες στην αξία του ανθρωπίνου προσώπου ως θεμέλιο για την ειρήνη, την αξία της ελευθερίας, την αποστολή της Ορθοδοξίας στον σύγχρονο κόσμο, στην ειρήνη και τη δικαιοσύνη, την ειρήνη ως αποτροπή του πολέμου, τις φυλετικές και λοιπές διακρίσεις, την αδελφοσύνη και αλληλεγγύη μεταξύ των λαών και την προφητική αποστολή της Ορθοδοξίας: μαρτυρία αγάπης εν δικαιοσύνη∙ μέσα λοιπόν από όλα αυτά «αποκτά ψηλαφητό περιεχόμενο η ορθόδοξη ανθρωπολογία και ξεπροβάλλει η πανανθρώπινη και ελπιδοφόρα αξία χριστιανικών ιδεωδών σε αναφορά με τις οδυνηρές περιστάσεις του σημερινού κόσμου»[4].
Διαβάστε στα Θεολογικά Δρώμενα